adviezen voor een gezond gewicht

de weegwijzer | recepten | warme maaltijd

meer recepten

Nasi zonder zakjes of pakjes

Voor 4 personen

 

Ingrediƫnten:

  • een derde spitskool, gesneden in dunne reepjes
  • een handje sperziebonen, gesneden in smalle reepjes
  • 4 wortels, gesneden in kleine stukjes
  • 1 prei, gesneden in dunne reepjes
  • 400 gram zilvervliesrijst
  • 400 gram kipfilet in stukjes
  • glutenvrije sojasaus (Kikkoman)
  • zout en peper
  • kokosolie om in te bakken

 

Kruidenmengsel:

biologische kruiden, met wat zout en peper naar smaak, vooraf door elkaar mengen:

- halve theelepels van: gemalen korianderzaad, komijn, kurkuma, gember

- hele theelepels van: uienpoeder, korianderblad, kerriepoeder

- snufje: venkelzaad, citroengras.

 

Verdere benodigdheden:

Bereiding:

Zet water met een beetje zout op voor de zilvervliesrijst. Als deze kookt kan de rijst erin. Deze koken we in 25 minuten zachtjes gaar met het deksel op de pan.

Doe een klontje kokosolie in de pan en bak eerst de stukjes kipfilet snel gaar met een deel van de gemengde kruiden en een scheutje sojasaus. Haal de stukjes kip uit de pan en wikkel ze in een velletje aluminiumfolie. Zo nodig nog een klontje kokosolie in de pan doen en dan de gesneden groenten toevoegen met daarbij nog een beetje van het kruidenmengsel en een scheutje sojasaus. Proef tussendoor om te checken of er voldoende kruiden toegevoegd zijn. Als alles gaar is gaan de stukjes kip terug bij de groenten in de pan. Lekker door elkaar mengen.

Serveer met de zilvervliesrijst en zelfgemaakte pindasaus.

 

TIP: Als je van het kruidenmengsel overhoud kun je dat de volgende keer weer gebruiken, mits koel en droog bewaard.

de weegwijzer

weteringstraat 17  |  3372 CR  hardinxveld-giessendam  |  06 44 72 66 70  |  afvallen@deweegwijzer.nl