adviezen voor een gezond gewicht

de weegwijzer | blog nr. 1 | 13 oktober 2017

Hé, ik heb geen buikkramp meer na het eten?!

Toen we de hoofdpijnklachten van mijn dochter indertijd gingen koppelen aan een mogelijke glutenintolerantie, ben ik daar meteen mee aan de slag gegaan. Alle kleine beetjes die hielpen waren namelijk bijzonder hartelijk welkom. Alles wat in mijn vermogen lag wilde ik doen om de situatie voor haar te verbeteren. Dus toen het vermoeden van glutenintolerantie genoemd werd ben ik, nog voordat mijn dochter onderzocht werd, gaan kijken in welke voeding nu eigenlijk gluten zitten.

 

Dat was even slikken in de supermarkt. Er bleken veel meer voedingsmiddelen te zijn die gluten bevatten dan ik me ooit had gerealiseerd. Niet alleen brood, koekjes, pasta, pannenkoeken en dergelijke bevatten gluten, maar gluten zitten ook in soepen, bouillon, sauzen, ketjap, diverse vleessoorten en vleeswaren. Pffft… Dat was wel ingewikkeld in het begin. Glutenvrij brood kun je op veel plaatsen kopen gelukkig, maar veel andere producten leverden een behoorlijke speurtocht op. In die tijd heb ik geleerd etiketten goed te bestuderen.

 

Na de introductie van de glutenvrije producten bleek niet alles even lekker, maar het ontlokte haar wel de uitspraak: “Hé, ik heb geen buikkramp meer na het eten?!” We waren verbaasd dat ze daarover begon, want daar hadden we haar eigenlijk niet zo vaak over horen klagen. Meestal gingen de klachten voornamelijk over de hoofdpijn, omdat dat toch al het andere overheerste. We waren ons er daardoor eigenlijk ook niet zozeer van bewust dat haar buik haar parten speelde na een maaltijd. Toen ze dat zei drong het pas tot ons door dat ze eigenlijk al heel lang halverwege de maaltijd stopte met eten. Ze zei dan dat ze vol zat, geen trek meer had… En eigenlijk was ze ook best een stuk vermagerd. Dat was ons ook niet zo direct opgevallen, doordat het geleidelijk gegaan was, maar door haar reactie vielen de puzzelstukjes ineens wel allemaal op hun plaats.

Ze knapte nog niet meteen op, maar de eerste stap in de goede richting was gezet. Er werd weer meer gegeten dan ze in tijden gedaan had. Na het onderzoek bleken er meer voedingsstoffen te zijn die problemen opleverden voor haar buik, maar in dit artikel zal ik alleen verder ingaan op gluten.

 

Wat zijn gluten nou eigenlijk en hoe kun je zien dat wel of geen gluten in een product zitten?

Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die wordt aangetroffen in sommige granen. Regel is dat er op de verpakking van glutenvrije producten een symbool staat van een doorgestreepte aar. Als dat er niet op staat dan kun je de ingrediëntenlijst doornemen om te kijken of er glutenbevattende granen in het product zitten. Deze moeten vetgedrukt of in hoofdletters vermeld staan. Granen die gluten bevatten zijn: Tarwe, spelt, kamut, rogge, gerst en haver. Boekweit, quinoa en haver zijn van nature glutenvrij, maar vooral bij haver is het opletten geblazen, omdat er toch tarwe door gemengd kan zitten.

 

Als je in een restaurant gaat eten, dan hebben zij doorgaans een allergenen lijst bij het menu, waarop je kunt kijken welke gerechten gluten bevatten. Vraag er eens naar, in de meeste restaurants lichten ze de lijst graag toe.

 

Met mijn ervaring van de afgelopen jaren kan ik ook jou wellicht wegwijs maken bij de keuzes in voedingsmiddelen wanneer je glutenvrij moet eten in verband met intolerantie of gevoeligheid hiervoor. Dit overigens mits er vanuit de arts geen bezwaren zijn tegen begeleiding volgens de Richtlijnen Goede Voeding. Diagnoses kan ik niet doen, dat laat ik natuurlijk aan een arts over.

 

Ria von Hout

 

Links:

 

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

de weegwijzer

weteringstraat 17  |  3372 CR  hardinxveld-giessendam  |  06 44 72 66 70  |  afvallen@deweegwijzer.nl